دهمین کنفرانس خلیج فارس در مرکز العربی قطر؛ تمرکز بر چین و رویکرد فرهنگی

دهمین دوره کنفرانس واحد مطالعات خلیج فارس و جزیرة العرب در مرکز پژوهش های االعربیِ قطر در 2 و3 دسامبر 2023 در تالار ساختمان فرهنگی این مرکز در دوحه برگزار شد.

به گفته دکتر حید سعید، مسئول واحد مطالعات خلیج فارس در این مرکز همانند دوره های گذشته، مجمعِ این دوره نیز دو محور اساسی داشته است:

  1. محور روابط خارجی و بین المللی کشورهای خلیج که مشخصا این بار بر روابط این کشورها با چین متمرکز خواهد بود.
  2. محور دوم این کنفرانس نیز سیاست های فرهنگی در کشورهای خلیج فارس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

همزمان با برگزاری این مجمع نیز  جلسات بخش «بررسی های تاریخیِ» مرکز مطالعات العربی نیز با محوریت بحث «نگارش تاریخی» در کشورهای خلیج فارس برگزار شد که این جلسات نیز جزئی از فعالیت های کنفرانس دهم محسوب می شود.

این مرکز از ده ماه گذشته برای علاقه مندان شرکت در این کنفرانس، فراخوان نگارش مقاله داده بود که در نتیجه بیش از 200 طرح پیشنهادی به مجمع ارائه شد که نهایتا کارهای بیش از 50 پژوهشگر از کشورهای مختلف خلیج فارس مورد پذیرش قرار گرفت.

ریاست واحد مطالعات خلیج و جزیره العرب در مرکز مطالعاتی العربی را دکتر حیدر سعید، پژوهشگر عراقی بر عهده دارد. وی دکترای زبان شناسی از دانشگاه المستنصریه بغداد دارد و هم اکنون در مرکز پژوهش‌های العربی، معاون سردبیر مجله «سیاست عربیة» است و در کمیته علمی پروژه «انتقال دمکراتیک در منطقه عربی» نیز عضویت دارد.

مرکز پژوهش های العربی در شهر دوحه، یکی از پایه های اصلی مطالعاتی بویژه در حوزه سیاست خارجی در کشور قطر محسوب می شود و ریاست آن بر عهده دکتر عزمی بشارة، متفکر برجسته فلسطینی است. این مرکز علاوه بر دوحه، نمایندگی هایی نیز در بیروت، تونس، واشنگتن و پاریس دارد.

منبع:

https://www.dohainstitute.org/AR/Pages/index.aspx

کد خبر 17468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =